Voor wie

Voor wie?

Het OpiatenPortaal is een slimme en complete oplossing voor uw administratie van opiumwetmiddelen. Met het OpiatenPortaal voldoen leveranciers, apotheken, zorginstellingen en tehuizen aan de Opiumwetgeving. Als zorgprofessionals zorgen we ervoor dat frauderen met opiumwetmiddelen wordt voorkomen en medicijnmisbruik zo veel mogelijk wordt voorkomen. Met elkaar realiseren we dagelijks een hoge mate van medicatieveiligheid.

Ik ben een apotheek

Als apotheker bent u verantwoordelijk voor een juiste uitvoering van de administratie van opiumwetmiddelen volgens de Opiumwet.  De apotheker vervult de toezichthoudende rol bij de instelling.


De administratie van opiumwetmiddelen wordt doorgaans als papieren administratie uitgevoerd. Dit is een bewerkelijke werkwijze die bovendien foutgevoelig maar ook erg fraudegevoelig is.


De administratie van opiumwetmiddelen kan op een eenvoudige en kwalitatieve wijze worden uitgevoerd met het OpiatenPortaal. Deze digitale oplossing bespaart jaarlijks een hele berg papier. Wat ook plezierig is: u bespaart dagelijks veel tijd aan de administratie. Ook wordt de kwaliteit van het opiatenproces verhoogd en neemt de kans op misbruik sterk af.


De instanties reageren enthousiast op het OpiatenPortaal en onderschrijven de toegevoegde waarde ervan.


De IGJ en KNMP benadrukken dat een correcte administratie van opiumwetmiddelen bij apotheekhoudenden noodzakelijk is voor de veiligheid van de patiënt en beperking van risico’s voor de volksgezondheid.

Voordelen apotheek

'Doordat de informatie real-time beschikbaar is, zit je als apotheek bovenop het werkproces. Als apotheker kan ik nu meer kwaliteit leveren rondom de opiumwetmiddelen'.


  • Verhoging van de kwaliteit van de opiumwetmiddelenadministratie
  • Tijdbesparend: dagelijks minder tijd nodig voor bijhouden administratie
  • Draagt bij aan verbetering van de medicatieveiligheid
  • Registratie van handelingen op persoonsniveau
  • Beheer van opiumwetmiddelen alleen door bevoegde medewerkers
  • Direct melding en registratie in afwijkingen en beschadigingen bij ontvangst van de levering
  • Direct overzicht van openstaande leveringsbrieven
  • Nabellen van niet retour ontvangen leveringsbrieven niet meer nodig
  • Direct zicht in de actuele opiumwetmiddelenvoorraad bij instellingen
  • Sluitend proces van leveringen en retourzendingen van opiumwetmiddelen
  • Kwaliteitsdashboard opiumwetmiddelen
  • Alle opiumwetmiddeldocumenten beschikbaar in digitale archief
  • Snel en eenvoudig zoeken in het archief
  • Bewaren papieren dossiers niet meer nodig
  • Prettige samenwerking tussen apotheek en zorginstelling
  • Meer gemak en minder administratieve druk


Ik ben een zorginstelling

Als zorginstelling draagt u de verantwoordelijkheid voor een juiste uitvoering van administratie van de opiumwetmiddelen op alle locaties en afdelingen. Zowel kleine als grote afdelingen zijn verantwoordelijk voor de opiumwetmiddelen op de afdeling.


De administratie van opiumwetmiddelen kan op een eenvoudige en kwalitatieve wijze worden uitgevoerd met het OpiatenPortaal. Deze digitale oplossing bespaart jaarlijks een hele berg papier. Wat ook plezierig is: u bespaart dagelijks veel tijd aan de administratie. Ook wordt de kwaliteit van het opiatenproces verhoogd en neemt de kans op misbruik sterk af.


De instanties reageren enthousiast op het OpiatenPortaal en onderschrijven de toegevoegde waarde.


'In de Handreiking administratie opiumwetmiddelen van de KNMP en de Inspectie voor de Gezondheidszorg staat het advies aan apotheken om bij levering van opiaten aan tehuizen een leveringsbrief te maken en het door het tehuis getekende exemplaar te bewaren'

Voordelen zorginstelling

'Door alles real-time te monitoren zit je bovenop het werkproces. Bij formulieren loop je altijd achter de feiten aan.'


  • Digitaal aftekenen
  • Aftekenen alleen mogelijk door bevoegde medewerkers
  • Automatisch een herinnering bij niet tijdig aftekenen leveringsbrief
  • Verantwoordingslijst voor iedere patiënt na levering van de opiumwetmiddelen
  • Totaal overzicht opiumwetmiddelen in de patiëntvoorraad
  • Retour sturen opiumwetmiddel altijd voorzien van digitale retourbrief
  • Bewijs van vernietiging bij geretourneerde opiumwetmiddelen
  • Registratie en verantwoording van de werkvoorraad van de opiumwetmiddelen
  • Logging van alle mutaties in de administratie opiumwetmiddelen 
  • Kwaliteitsdashboard opiumwetmiddelen
  • Alle opiumwetmiddeldocumenten eenvoudig en snel beschikbaar in digitaal archief
  • Bewaren papieren dossiers niet meer nodig
  • Meer gemak en minder administratieve druk


Ik ben leverancier

Als leverancier bent u de verantwoordelijkheid voor een juiste uitvoering van de opiumwetadministratie. Alle in- en uitgaande leveringen moeten aantoonbaar worden verantwoord. Iedere levering van opiumwetmiddelen aan afnemers, evenals retourzendingen, dienen te zijn voorzien van een opiumwet leveringsbrief.


Het OpiatenPortaal biedt u de mogelijkheid om deze administratie eenvoudig, efficiënt en kwalitatief uit te voeren.


Zowel leveranciers als uw klanten administreren alle getekende ontvangstbrieven met betrekking tot de opiumwetmiddelen. De ontvangstbrieven worden digitaal ondertekend door de bevoegde ontvanger en conform het Opiumwetbesluit bewaard. De documenten kunnen tijdens een inspectie eenvoudig en direct worden getoond.


Het OpiatenPortaal bespaart de papieren rompslomp die de administratie normaal gesproken met zich meebrengt. U beschikt over direct inzicht in de openstaande leveringsbrieven en afwijkingen in de administratie. U bespaart tijd en beschikt over een digitaal archief.


De instanties reageren enthousiast op het OpiatenPortaal en onderschrijven de toegevoegde waarde.


'In de Handreiking administratie opiumwetmiddelen van de KNMP en de Inspectie voor de Gezondheidszorg staat de verplichting om bij levering van opiaten een leveringsbrief te maken en de door ontvanger getekende exemplaar te bewaren'

Voordelen leverancier

'Nabellen om de leveringsbrieven retour te ontvangen is niet meer nodig; in het OpiatenPortaal heeft de afnemer direct zicht op de af te tekenen leveringsbrieven' 


  • Controle en grip op de administratie van de opiumwetmiddelen
  • Realtime inzicht in opiumwetleveringsbrieven per afnemer
  • Automatisch een herinnering voor afnemers bij niet tijdig aftekenen leveringsbrief
  • Niet meer nabellen inzake niet retour ontvangen leveringsbrieven
  • Direct registratie van afwijkingen en beschadigingen bij ontvangst van de levering
  • Kwaliteitsdashboard opiumwetmiddelen
  • Alle opiumwetmiddeldocumenten zijn beschikbaar in digitaal archief
  • Bewaren van papieren dossiers niet meer nodig
  • Gemak en minder administratieve druk
  • Efficiënt en kostenbesparend


Interesse of een vraag?


Neem contact met ons op!

CONTACT
Share by: